PROJECT Β ΛΥΚΕΙΟΥ

2016-2017
Α' ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ


Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
«ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ»

A.   ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:

- Η Ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και διερεύνηση της ισότητας των δύο φύλων στον τομέα του αθλητισμού, προβολή και προώθηση της κοινωνικής ισότητας, ανάδειξη του σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ανοχή στη διαφορετικότητα.

-Εννοιολογική αποσαφήνιση όρων και βιβλιογραφική έρευνα για ιστορικές και σύγχρονες πληροφορίες.

-Η ερευνητική εικόνα όπως αυτή προκύπτει από σύγχρονες έρευνες σε μακρο επίπεδο  (π.χ. ευροβαρόμεντρο) και διερεύνηση σε μικρο επίπεδο (π.χ. σχολικό πλαίσιο ή τοπικό). Βιωματική προσέγγιση μέσω υλοποίησης Σεμιναρίου με θέμα την έκδοση αθλητικής εφημερίδας ή φυλλαδίων.

Θεματικές Ενότητες
1.      Κοινωνικό φύλο – βιολογικό φύλο (Οικογένεια και Σχολείο ως φορείς κοινωνικοποίησης στους ρόλους των φύλων).
2.      Το φύλο στον αθλητισμό: Η διαχρονικότητα του γυναικείου αποκλεισμού και οι πρώτοι «Ολυμπιακοί Αγώνες Γυναικών»
3.      Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ως μέσο γνωστοποίησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων (Λ.χ. Πεκίνο 2008: «Ολυμπιακοί του αίματος»)
4.      Απόψεις μαθητών /τριών για την συμμετοχή των γυναικών στον αθλητισμό, Έρευνα πεδίου.
5.      Η Μοντελοποίηση της αθλήτριας και του αθλητή και η κρίση στο γυναικείο αθλητισμό.
6.      Μαθητές και μαθήτριες εμπνέονται με θέμα: Το Φύλο στον Αθλητισμό.
Έρευνα στον ημερήσιο αθλητικό τύπο με θέμα: η παρουσία των δύο φύλων (ποσοτικά και ποιοτικά) στον αθλητικό τύπο.


ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ   

Κριτήρια επιλογής: τα ίδια τα παιδιά ψήφισαν το θέμα του αθλητισμού. Η επιλογή της οπτικής των δύο φύλων έγινε για λόγους καινοτομίας αφού το ίδιο το θέμα του αθλητισμού αποτέλεσε πολλές φορές στο παρελθόν επιλογή άλλων σχεδίων εργασίας.
Συσχέτιση διαθεματική: Ιστορία Α λυκ., Κ.Π.Α Γ γυμν., Κοινωνιολογία Γ λυκ., Γυμναστική. 
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΕΘΟΔΟΥ 

Α. Ομαδο-συνεργατική μέθοδος
A.    Μέθοδος Έρευνας – Δράσης με μεθοδολογία την έρευνα πεδίου (survey research) & συνέντευξη ή ερωτηματολόγια.
B.     Εργαλεία:
1ο Φύλλο Εργασίας  [1] για αφόρμηση,
C.     έρευνα σε ημερήσιο και περιοδικό αθλητικό τύπο για τον τρόπο που παρουσιάζονται τα δύο φύλα μέσα απ’ αυτά - προσέγγιση των όρων στερεότυπα φύλου και ρόλοι των δύο φύλων, κοινωνικό (gender) φύλο
D.    Εφημερίδα σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή
2ο Φύλλο Εργασίας για την καταγραφή κοινωνικών ζητημάτων που ανιχνεύονται στην ταινίας με κατηγορίες ανάλυσης περιεχομένου, έρευνα στα ΜΜΕ (διαφημίσεις).
Παιχνίδια ρόλων


[1] Το Φ. Ε. στηρίζεται σε προσαρμογή φύλλου Εργασίας από την εξής πηγή: Δεληγιάννη Β., Σακκά Δ., Εφηβικές Ταυτότητες Φύλου, Διερευνώντας τον παράγοντα φύλο στο Σχολικό Πλαίσιο- Εγχειρίδιο με Ερευνητικά Εργαλεία για Εκπαιδευτικούς, ΕΠΕΑΕΚ 4.1.1.α., Πρόγραμμα: Ευαισθητοποίηση Εκπαιδευτικών και Παρεμβατικά Προγράμματα για την προώθηση της Ισότητας των δύο φύλων. ΚΕΘΙ, 2003.
ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ   
Να έρθουν σε επαφή και να προβληματιστούν για ευρύτερα κοινωνικά θέματα με πρώτο αυτό του αθλητισμού και των αξιών που εμπνέει.
Να μάθουν νέους όρους και να ενημερωθούν για νέα πεδία ακαδημαϊκών ενδιαφερόντων (gender studies).
 Να συνειδητοποιήσουν τους διαφοροποιημένους ρόλους που επιφυλάσσει η σύγχρονη κοινωνία για τα δύο φύλα αλλά να εντοπίσουν και πιο διευρυμένες αντιλήψεις σχετικά με τα δύο φύλα.
 Να ανιχνεύσουν  οι μαθητές και οι μαθήτριες τις αιτίες των κοινωνικών ανισοτήτων και να οδηγηθούν σταδιακά στην αναζήτηση λύσεων.
Να ασκηθούν σε τεχνικές αναζήτησης της πληροφορίας και ερευνητικής προσέγγισης της γνώσης.
Να αποκτήσουν ενσυναίσθηση προς τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Να προκληθεί συζήτηση και προβληματισμός σχετικά με τους διαφορετικούς ρόλους ανδρών – γυναικών και, τελικά, να επιτευχθεί η άρση ή αμφισβήτηση
σχετικών στερεοτύπων.
Να αποκτήσουν δεξιότητες μέσα από τη συγγραφή άρθρων, έκδοση ηλεκτρονικού εντύπου, παρουσίαση των συμπερασμάτων σε τελική εκδήλωση διάχυσης του προγράμματος.
Να ασκήσουν την κριτική τους ικανότητα, ώστε να αναγνωρίζουν τα αντιφατικά μηνύματα της σημερινής εποχής και να αποκτήσουν μηχανισμούς άμυνας στα πρότυπα που προβάλλονται.  

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 
1.      Κ.Π.Α. Γ Γυμνασίου
2.      Blundel, S. (2004). Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα. Ελληνικά Γράμματα.
3.      http://www.gender.uth.gr/lab2.asp (ανάλογη έρευνα, θέμα 8)
5.      Αρχαία Ιστορία. Α’ Λυκείου.
6.      Δεληγιάννη, Β. – Κουιμτζή, Σακκά, Δ. (2005). Μεγαλώνοντας ως αγόρι. Gutenberg.
7.      Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα των Φύλων, Η ισότητα των φύλων στον Αθλητισμό, αρχείο: http://eige.europa.eu/sites/default/files/documents/mh0215937eln.pdf
8.      ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Γενικής Παιδείας, Γ Λυκείου, Ενότητα 4.3. Μαθαίνοντας το ρόλο του άνδρα και το ρόλο της γυναίκας: ένα παράδειγμα πρωτογενούς κοινωνικοποίησης.
9.      Φρειδερίκου, Α. Φολερού, Φ. (2004), Τα κορίτσια παίζουν, Αναπαραστάσεις
10.  του Φύλου στην Αυλή του Δημοτικού Σχολείου. Ελληνικά Γράμματα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου