ΑΡΧΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

30/05/2014
Με ιδιαίτερη χαρά είμαι σε θέση να αναρτήσω το τελικό τεύχος του θεματικού περιοδικού για το 2013-14 που είχε ως θέμα τη Φιλοσοφία.


Το παρόν θεματικό περιοδικό είναι το αποτέλεσμα της ομαδικής εργασίας των μαθητών/ τριών της Θεωρητικής κατεύθυνσης της Β’ τάξης του Λυκείου μας, που εκπονήθηκε στα πλαίσια της διδασκαλίας του μαθήματος της Φιλοσοφίας. Αρχικά, τα παιδιά οραματίστηκαν την δημιουργία ενός θεματικού περιοδικού φιλοσοφίας όταν πληροφορήθηκαν σχετικά με την υλοποίηση αντίστοιχου σεναρίου έκδοσης περιοδικού από ομάδες προηγούμενων χρόνων της υπεύθυνης εκπαιδευτικού. Στη συνέχεια, τα παιδιά επέλεξαν να ασχοληθούν με ελεύθερο θέμα προκειμένου να ακολουθήσουν τα ενδιαφέροντά τους και ανέλαβαν να σχηματίσουν συντακτικές και δημοσιογραφικές ομάδες. Το ζητούμενο θα ήταν η δημιουργία του περιοδικού μέσα από την σύνταξη δημοσιογραφικών άρθρων ή δοκιμίων. Στην πορεία βέβαια οι μαθητές και οι μαθήτριες άφησαν την δημιουργικότητά τους ελεύθερη ασχολήθηκαν με οπτικο-ακουστικό υλικό, δοκίμια στοχασμού, εργασίες σε power point, παρουσίαση φωτογραφικού υλικού, κ.λ.π. Οι επιλογές τους κινήθηκαν στον άξονα των ενδιαφερόντων τους αλλά και στον άξονα του χρόνου και του χώρου, προκειμένου να καλύψουν ένα ευρύ κομμάτι φιλοσοφικού στοχασμού που τελικά ξέφευγε από τα στενά όρια της ύλης του μαθήματος.

Στόχος του σεναρίου έκδοσης του ηλεκτρονικού περιοδικού μας ήταν να εντρυφήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες σε φιλοσοφικά θέματα, να εμπεδώσουν μέσα από την έρευνα και την δημιουργία των παραδοτέων τους ένα ευρύ φάσμα φιλοσοφικής σκέψης και γνώσης αλλά κυρίως να ασχοληθούν με φιλοσοφικά ερωτήματα, να προβληματιστούν σχετικά και να αγαπήσουν αυτό τον ιδιαίτερο τομέα της ανθρώπινης νόησης. Επιπλέον σημαντικός στόχος ήταν να ενταχθούν τα παιδιά, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους, σε δημοσιογραφικές ομάδες και να ακολουθήσουν τα στάδια συγγραφής ενός άρθρου, την έρευνα, τον εντοπισμό, την ανάλυση και τη σύνθεση του θέματος και την εμπλοκή τους με τις Νέες Τεχνολογίες.

Το παραπάνω Σχέδιο Εργασίας αναπτύχθηκε, όπως αναφέρθηκε, με την μέθοδο του Σεναρίου. Συγκεκριμένα, αφού έγινε συζήτηση και προέκυψαν διάφορες ζυμώσεις σχετικά με το θέμα, πήραν κάποιες γενικές οδηγίες για την μορφή και δομή του άρθρου και προχώρησαν στην επιλογή ομάδας εργασίας και θέματος. Οι οδηγίες που δόθηκαν ενδεικτικά ήταν να αναζητήσουν υλικό από το διαδίκτυο, από το σχολικό βιβλίο και από συγκεκριμένες βιβλιογραφικές πηγές που διαθέτει το σχολείο μας. Οπωσδήποτε, απαραίτητη προϋπόθεση αποτέλεσε η διευκρίνιση των πηγών που θα χρησιμοποιούσαν.


Ο τελικός στόχος ήταν η δημιουργία ενός θεματικού περιοδικού με απώτερο σκοπό την γνωριμία, ενασχόληση και ευαισθητοποίηση των παιδιών για τη φιλοσοφική σκέψη ως ανώτερη εκδήλωση της ελληνικής και παγκόσμιας νόησης. Επιπλέον, ένας ακόμη βασικός στόχος ήταν να μπορούν τα παιδιά μετά από την έρευνα και τον εντοπισμό των απαραίτητων πληροφοριών να είναι σε θέση να διατυπώνουν σαφή και εμπεριστατωμένο λόγο σχετικά με φιλοσοφικά ερωτήματα.

Με βάση τα παραπάνω κρίθηκε απαραίτητη η ενθάρρυνση και ενίσχυση του φιλοσοφικού προβληματισμού και του μεθοδικού στοχασμού στους μαθητές/ τριες του Λυκείου. Ακόμη, η εξοικείωση των μαθητών με την δυνατότητα συνεκτικής κριτικής θεμελίωσης των πρακτικών και θεωρητικών τους προσανατολισμών στον κόσμο και την ζωή που παρέχει η φιλοσοφία. Βέβαια στόχος ήταν και η παροχή δυνατότητας σε μαθητές/τριες, τους οποίους ελκύει η φιλοσοφία, να γνωρίσουν τον φιλοσοφικό τρόπο σκέψης και να εκτιμήσουν ωριμότερα το ενδιαφέρον και τις δυνατότητές τους στο πεδίο αυτό.


Τέλος, στα πλαίσια μιας τέτοιας απαιτητικής και καινοτόμου δράσης οφείλω να ευχαριστήσω τους μαθητές και τις μαθήτριες που ανταποκρίθηκαν και συμμετείχαν, με συντριπτική πλειοψηφία, στην υλοποίηση του Σεναρίου.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός,
Τζιμπιλή Στέλλα

Το περιοδικό θα το βρείτε ΕΔΩ

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Στα πλαίσια της εργασίας 2ου Τετραμήνου φιλοσοφικού δοκιμίου για την έκδοση του Ηλεκτρονικού Περιοδικού Φιλοσοφίας ακολουθούν οδηγίες αυτοαξιολόγησης των δοκιμίων σας:



ΦΥΛΛΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ/ ΔΟΚΙΜΙΟΥ
ΟΝΟΜΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ / ΤΡΙΑΣ: ΤΖΙΜΠΙΛΗ ΣΤΥΛΙΑΝΗ
ΜΑΘΗΜΑ: ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ / Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΟΝΟΜΑ ΜΑΘΗΤΗ /ΤΡΙΑΣ: 
ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:


ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΒΑΘΜΟΣ
ΤΕΛΙΚΟΣ ΒΑΘΜΟΣ
Α
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ


1.        
Είναι  σχετικό με τα βασικά ζητούμενα της εργασίας; Καλύπτονται όλα τα βασικά σημεία που έχετε θέσει;
10

2.        
Υπάρχουν ενδείξεις μιας ολοκληρωμένης και αναλυτικής κατανόησης του υλικού που μελετήθηκε;
6

3.        
Υπάρχει επαρκής βιβλιογραφική στήριξη όλων των σημείων που αναφέρονται;
4

4.        
Παρουσιάζεται ξεκάθαρα ο σκοπός και οι κυριότεροι στόχοι της εργασίας;

10

5.        
Εξάγονται επαρκή συμπεράσματα- αποτελέσματα; Είναι τα αποτελέσματα ή/και συμπεράσματα της εργασίας σχετικά με τους αρχικούς στόχους;
10

6.        
Φαίνεται η προσωπική ματιά-τοποθέτηση του/της  μαθητή/ τριας; Συνοψίζει με ολοκληρωμένο τρόπο τα κύρια σημεία της επιχειρηματολογίας;
10

Β
ΔΟΜΗ


1.        
Η έκταση είναι στα πλαίσια των οδηγιών που δόθηκε;
5

2.        
Έχει όλη η εργασία μια ξεκάθαρη και καλοσχεδιασμένη δομή; (Πρόλογος- Εισαγωγή, Κυρίως θέμα- ανάπτυξη, Συμπεράσματα-επίλογος, βιβλιογραφία)
10

3.        
Η  βιβλιογραφική επισκόπηση είναι ικανοποιητική και χωρίς κατάχρηση; Στηρίζεται σε επαρκείς πηγές;
5

Γ
ΕΚΦΡΑΣΗ


1.        
Είναι ικανοποιητική η χρήση του γραπτού λόγου;
5

2.        
Είναι ορθή η γραμματική και συντακτική έκφραση;
10

3.        
Υπάρχουν νοητικά χάσματα ή λογική αλληλουχία;
10

4.        
Η επιχειρηματολογία και η χρήση μεθόδων πειθούς είναι επαρκής;
5


ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΒΑΘΜΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου